Monday 5 December 2011

KiKi MioW..MioW


"Please hold me up when i'm falling down.
Sometimes, just be there, and that's enough."


Tiba-tiba aku teringatkan si kiki kucing kesayangan aku yang kini tengah sarat mengandung.... :P

Inilah kiki kucing kesayangan aku...Comelkan??


Aku start bela si kiki nie ketika aku mengandungkan baby rayyan. Kalau tak silap dah setahun lebih aku bela si kiki. Kiki nie atas ihsan Ami (pakcik aku). Ngecek punya ngecek, maka si kiki nie sah menjadi milik aku... :P Time aku amik si kiki nie, dia baru pas habis bercerai susu badan mak dia..si lily...

Dok relaks...kiki paling suka lepak kat umah mak aku..Tapi kalau aku balik, dia pun ikut balik sama...Bijakkan??


Makanan feveret kiki apalagi kalau bukan whiskes, friskies & makanan-makanan kucing yang lain. Makanan lain dia tak pandang..expecially nasi. Penah gak aku masa tue terlupa nak belikan makanan untuk dia...so aku bagilah nasi kat dia...Haram!! Langsung tak disentuhnya..

Sejak-menjak "peknen" nie..si kiki agak "lemau" sket...Asyik nak tido jerk kejenya


Kalau kiter manusia, biler cukup 9 bulan..kiter bakal melahirkan..Agak-agak korang kalau kucing, berapa lama erk dia bawak perut? Sian gak aku tengok si kiki...Asyik terbongkang jerk kejenya biler peknen nie...Hope kiki selamat melahirkan..Belum pun lahir, anak-anak kiki telah diBOOKED oleh kakak & pakcik-pakcik aku :P


..........................

..........................

..........................


Kisah Nabi Muhammad S.A.W dan kucingnya
Diceritakan dalam suatu kisah, Nabi Muhammad S.A.W memiliki seekor kucing yang diberi nama Mueeza. Suatu ketika, dikala nabi hendak mengambil jubahnya, ditemuinya Mueeza sedang terlelap tidur dengan lena diatas jubahnya. Tidak ingin menganggu haiwan kesayangannya itu, nabi pun memotong belahan lengan yang ditiduri Mueeza dari jubahnya. Ketika Nabi kembali ke rumah, Mueeza terbangun dan bermanja kepada tuannya. Sebagai balasan, Nabi menyatakan kasih-sayangnya dengan mengelus lembut kebadan kucing itu.

Dalam aktiviti lain, setiap kali Nabi menerima tetamu dirumahnya, Nabi selalu menggendong Mueeza dan diletakkan dipehanya. Salah satu sifat Mueeza yang Nabi sukai ialah, ia selalu "mengeow" ketika mendengar azan, dan suaranya seperti kedengaran mengikuti laungan suara azan. Bahkan kepada para sahabatnya, Nabi berpesan untuk menyayangi kucing peliharaan sama seperti menyayangi keluarga sendiri.

Hukuman bagi mereka yang menyakiti haiwan comel ini sangatlah serius, dalam sebuah hadis shahih AL-Bukhari, dikisahkan tentang seorang wanita yang tidak pernah memberi makan kucingnya, dan tidak pula melepaskan kucingnya untuk mencari makan sendiri, Nabi pun menjelaskan bahawa hukuman bagi wanita iti adalah seksa neraka.

Beberapa diantara orang terdekat Nabi juga memelihara kucing. Aisyah Binti Abu Bakar Shiddiq, isteri Nabi amat menyayangi kucing, dan merasa amat kehilangan dikala ditinggal oleh sikucingnya. Abdurrahman Bin Sakhr Al-Azdi diberikan jolokan Abu Huruyrah (bapa para kucing jantan) kerana kegemarannya dalam merawat dan memelihara berbagai kucing jantan dirumahnya.

p/s : Anti dengan manusia yang sering "membuli" kucing...

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...