Thursday 26 January 2012

Al-kisah baby rayyan......

Sekarang nie tak tahu ler napa...biler tengok orang pakai baju peknen, baju-baju peknen yang bergantungan kat shopping mall, terasa macam nak peknen lagi buat kali kedua..Tapi biler doktor sarankan agar stop dulu dari peknen, so niat suci nie terpaksa ditangguhkan buat sementara waktu. Doktor kata tunggu lagi 2-3 tahun baru peknen, itupun kalau HB aku ok 100%. Huh! lamanya nak tunggu lagi 2-3 tahun. Time tu rasanya umur aku pun dah diambang sore.. :( Sedih gakkan..Tapi nak buat macam mana kalau itu keputusan yang terbaik buat waktu nie..Kata doktor kalau aku peknen gak, kemungkinan anak yang dilahirkan tak cukup tempoh pembesarannya. Kata orang tua, tak cukup bulan. Dulu time baby rayyan lahir pun, beratnya cuma 2.69kg! Masa tu memang sedih sangat tengok badan baby rayyan yang sangat-sangat kecil. Biler kat dalam wad, baby orang lain semuannya 3kg+++.Jealous gak that time.. Tapi Alhamdulillah, walaupun baby rayyan dilahirkan cuma 2.69kg, namun fizikal baby rayyan sihat-walafiat. Alhamdulillah!! Syukran! Biler kuar wad jerk, macam-macam susu aku bagi agar berat badan baby rayyan bertambah..Bagi susu ibu, dalam masa yang sama aku bagi susu formula. First baby, susu ibu memang susah sangat nak kuar, dah try makan macam-macam...makan sayur sawi ler, minum air holick ler, siap pegi poliklinik mintak dengan doktor ubat tambah air susu, tapi hasilnya tetap hampeh! Aku sempat bagi susu badan kat baby rayyan cuma 2 minggu jerk...pastu terus bertukar susu formula. Mula-mula tu bagi susu Lactogen...(atas rekemen jiran) Oklah baby rayyan minum..Tapi mama rayyan pulak yang tak lalu nak bancuh susu Lactogen tue. Rasanya?? Uwweeeekkkk...memang tak masuk tekak!! Sudahnya aku dan babah rayyan tukar susu formula jenama lain..Susu Snow. Alhamdulillah..seperti biasa, baby rayyan memang tak cerewet bab-bab minum susu..Semua susu yang disuakan kemulut dia, dia telan. Tu yang bagusnya tentang baby rayyan nie..Susu Snow? Ok..Rasanya sangat sedap! (aku rasa dulu before baby rayyan rasa). Biler baby rayyan minum susu Snow nie, Alhamdulillah, berat baby rayyan bertambah! Dari 2.69kg terus naik hingga 6.6kg!(That time baby rayyan dah 5 mth+++.) Sampaikan doktor yang check baby rayyan kat Poliklinik Pasir Gudang pun panggil baby rayyan "budak chubby". :)

Time nie baby rayyan 5mth++


Latest aku timbang baby rayyan (time tue 6mth++), baby rayyan dah 7.6kg. Sekarang nie baby rayyan dah 7mth++, xsure pulak berapa berat baby rayyan. Rasanya macam xnaik, memandangkan baby rayyan sekarang dah susah nak makan.. :( Dah try bagi baby rayyan makan solid food, tapi tetap sama...taknak makan. Asyik ingat nak main jerk..No wonder hari tu masa Chinese New Year (aku dengan babah rayyan cuti)dalam satu hari tu, baby rayyan jatuh sampai 3 kali. Kesian aku tengok dia..Mula-mula naik baby walker..tah macam mana, grill pintu utama tu terbukak, apalagi..mengelongsor baby rayyan...Ketakutan dalam hati aku nie hanya Tuhan jerk yang tahu. yelah takut gak terjadi apa-apa kat baby rayyan. Sib baik takde benda yang tidak diingini berlaku kat baby rayyan. Kejadian yang ke-2 pulak berlaku di tempat parking kereta JPO (Johor Premium Outlet). Time tu nak balik..tup-tup tah macam mana tah babah rayyan dukung baby rayyan..sekali tu biler babah rayyan bukak jerk pintu kereta, berdentum...kepala baby rayyan terkena bucu pintu kereta..Aduhai..Pagi tadi dah ler jatuh kat grill pintu, ni pulak kepala kena bucu pintu kereta.Biru gak ler dahi baby rayyan. Sampai jekr kat umah, aku sapukan minyak urut Amway kat baby rayyan..Alhamdulillah...malam tu hilang tanda biru kat dahi baby rayyan... Dan malamnya pulak, lagi sekali dengan bangganya baby rayyan buat "stunt" biler dia terjatuh dari katil!! Aduh!! "gedebuk" baby rayyan jatuh!! Aku yang dalam biler air time tue, apalagi..... :(

Aduhai!! Baby rayyan..semakin membesar semakin tak larat aku nak mengawalnya.. 2-3 hari nie baby rayyan dah mula memapah...Gigi belum tumbuh..merangkak belum lagi, tapi dah pandai memapah. Hope biler baby rayyan nie dah pandai memapah, takde apa-apa lah yang berlaku....Mudah-mudahan....Amin....




GREATEST LOVE OF ALL
Mama Rayyan

1 comment:

  1. Semoga Baby Rayyan dilindungi Allah.....cepat erk dia dah memapah.....anak anor belum lagi...tapi gig dah 8 batang dah kuar.....tu yg asik demam je.....cian baby Dhiya Ulhaq.....

    ReplyDelete

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...