Thursday 3 November 2011

NuKiLaN HaTi....

Jam menunjukkan pukul 3.25 pagi. Dari tadi aku tak boleh tido..Tak tahu ler kenapa. Kurenung wajah suamiku..huh!! berdengkur! Kuat pulak tu..Ku tatap pulak wajah anak kesayanganku..baby rayyan...tido...semakin nakal dia tido...Hurm..nampaknya aku sorang jerk yang masih tak boleh melelapkan mata..Kurenung tingkap dirumahku..Gelap..Tiba-tiba kurasa ada titisan air yang mengalir dikelopak mataku..Aku menangis!Tak tahu ler aku..kenapa aku berperasaan sedemikian...sedih..pilu...rindu....Ya!! Aku rindu...aku rindukan seseorang..seseorang yang aku rindu..namun kerinduan aku tidak akan dapat dibalas! Aku rindu akan arwah ayahku!! Arrghhh!! Kenapa? Adakah arwah ayahku merindukan aku jua??? Aku rindukan senyumannya...rindukan leterannya....rindukan raut wajahnya...Wajahnya yang semakin dimamah usia...kelopak matanya yang memandang sayu..Bagaimana agaknya jika arwah ayah masih ada lagi sekarang nie? Tentu dialah orang yang paling gembira...Gembira kerana dia mempunyai dua orang cucu lelaki...Yang boleh menemaninya untuk kemasjid sambil menunggang motor sekuternya..yang boleh dibawa "round" cucunya kekedai..melayan kerenah cucu-cucu lelakinya....Namun..itu semua hanya tinggal kenangan...Arwah ayah pergi tanpa sempat menatap wajah cucu lelakinya yang kedua...baby rayyan....Kesian baby rayyan..hanya menumpang kasih dengan neneknya....tak merasai kasih sayang seseorang yang bernama atuk!!

Aku masih teringat lagi ketika majlis perkahwinanku...28.05.2010..ayah ler orang yang paling gembira sekali...Kali terakhir ayah berjumpa kenalannya..berjumpa saudara-saudaranya...Dan dibulan ramadhan yang lepas juga ler arwah ayah yang paling sibuk ...sibuk menghantar juadah berbuka puasa kerumahku..Ya Allah!! Begitu mulianya hati arwah ayah!! Selalu bersusah-payah untuk anak-anaknya...Tapi itu semuanya tinggal kenangan...Kenangan yang pada aku langsung tak boleh dijual beli..Arwah ayah menghadap illahi ketika umat islam menyambut ramadhan.. Ramadhan terakhir buat arwah ayah..09.09.2010 bersamaan 30 Ramadhan..Takku sangka..arwah ayah begitu cepat meninggalkan aku sekeluarga....Dan ketika ini...06.11.2011 (sama tarikh dengan raya korban) arwah ayah menyambut hari lahirnya yang ke-64...Semoga roh arwah ayah ditempatkan dikalangan orang yang soleh...Walaupun arwah ayah dah meninggalkan lin...namun dihati lin..tetap ada ayah...AL-FATIHAH........

p/s : Tika saat aku menghasilkan nukilan ini...airmataku masih lagi mengalir....

Ketika majlis perkahwinanku


Arwah ayah bersama mak


Wajah ceria arwah ayah...kali terakhir arwah ayah berjumpa saudara-mara dan kenalan lamanya...

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...