Tuesday 8 November 2011

QadA & QaDaR

Segala ketentuan datangnya dari Illahi...Walaupun kadangkala sukar untuk diterima, tetapi harus juga diharungi. Lebih-lebih lagi jika ia melibatkan kematian & kegagalan....
Pagi tadi aku dihidangkan dengan berita yang kurang enak didengar.Si A (aku namakan si A) seolah-olah tidak boleh menerima qada & qadar apabila orang yang disayangi kini hidup bahagia bersama perempuan lain.Senang citer suami si A main kayu tiga. Puas aku cuba selami isi hati si A, namun pada aku jawapan yang dapat aku simpulkan tetap sama...TERIMALAH QADA & QADAR DARINYA!! Kiter dah cuba nasihat si B,(yang terang-terang memang dah tak kasihkan lagi isterinya)siap jumpa bomoh lagi nak tilik betol ke si B terkena buatan orang hingga lupakan anak-bini. Tapi jawapannya tetap sama...Jodoh,Ajal Maut semuanya ditangan-NYA..Kalau panjang jodohnya..panjanglah...Tapi kalo dah xde jodohnya..takat itu sahaja, takkan kiter nak menidakkannya?? Apa yang berlaku ada hikmah disebaliknya. Memang kata orang, "kau tak merasa..kau tak menghadapinya..senanglah cakap..Cuba kalau kau yang kena..Macam mana"?Memanglah..hati siapa yang tak sakit biler orang yang kiter sayang dirampas oleh orang lain..siap show off lagi dengan bininya.. Tapi kalau dah itu pilihan hatinya...teruskan...Takkan kiter nak ngekor kemana sang suami tu pergi? Takkan biler sang suami balik umah, kiter WAJIB! spotcheck handphone dia? Spotcheck FB & TWITTER dia?? Kol kawan-kawannya kemana dia..lepak kat mana..meeting kat mana....dengan siapa....Kan ke buang masa namanya. Kalau orang dah tawar hati...jangan dipaksa...
Pada aku biarlah sang suami menikahi perempuan tersebut..Izinkanlah...kalau itu kehendak sang suami...Dari dia buat benda yang tak elok dibelakang sang isteri..Dosanya sapa yang tanggung? kalau bukan mereka-mereka yang masih hidup....

p/s : Buat sahabatku, aku doakan rumahtangga kalian akan diakhiri dengan HAPPY ENDING..Insyallah..AMIN....

credit to Goggle

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...